Friday 30 November 2012

Kedewasaanku :')

Assalamualaikum semua :) Setelah sekian lama qis tak update blog, baru hari ni berkesempatan qis nak update post baru. Maklumlah semenjak jadi mahasiswi ni masa qis tak begitu lapang untuk update topik-topik yang boleh beri manfaat kepada semua kan :) heehee. 

Terus terang qis cakap mana ada perkara yang mudah dalam dunia sekarang ni kan? Kalau nak sesuatu perkara tu menjadi mudah, macam-macam benda kita kena buat. Contohnya macam kalau nak berjaya kena berusaha, kalau nak senang kena susah-susah dahulu dan sebagainya. 

Jadi sebenarnya, kehidupan ni jika makin kita dewasa makin kita di uji, jika kita seorang hamba yang bertakwa, Insya Allah kita kental menghadapi pelbagai pancaroba liku-liku kehidupan yang datang dalam hidup kita.

Sejujurnya menjadi mahasiswi ni bukanlah suatu perkara yang senang. Walaupun susah, kita harus menghadapinya juga. Qis nak share pengalaman qis waktu qis dalam sem 1 di Kolej Perkembangan Awal Kanak-kanak. Waktu sem 1 tu qis rasa qis dah hampir nak berputus asa dalam study sebab qis hanya ada masa dalam 7 minggu untuk habiskan silibus pembelajaran untuk sem 1.

Waktu tu, qis memang hanya berserah pada Allah je. Nak tak nak qis kena juga habiskan sem 1 tu dengan cemerlang. Jadi dalam masa yang singkat tu, qis study bersungguh-sungguh(xde la sungguh mana pun sbenanya) sebab nak kejarkan pointer yang tinggi.

Tapi, qis sedar, kalau nawaitu kita untuk belajar tu hanyalah untuk kejar pointer je, mesti takkan ada keberkatan.Keadaan akan berubah jika kita tukar nawaitu kita kepada belajar niatkan hati kepada Allah semata-mata. Insya Allah berkat semuanya.

Alhamdulillah, setelah qis perbetulkan niat qis tu, akhirnya keputusan exam final semester 1 qis pun dah keluar dan qis dapat flying colours. Pertama kali qis memanjatkan syukur kepada Allah sebab kerana DIA qis berjaya :) Kemudian big thanks to my family la, sebab dorang selalu support qis in what ever i do.Also big thanks untuk semua rakan-rakan seperjuangan qis kat KPAKK:)  Alhamdulillah.

Jadi sekarang, perjuangan qis tak berhenti sampai disini sahaja, sekarang qis tengah berusaha dan fokus untuk exam final untuk sem 2 yang lagi 4 minggu akan menjelang. Debaran di hati ini hanya Allah saja yang tahu.

Kawan-kawan mohon doakan kejayaan qis untuk semester 2 ni yaa. Semoga kebaikan menjadi milik anda semua juga (^.^)v



2 comments:

  1. tahniah atas kejayaan.bukan senang nak peroleh keputusan dengan warna beterbangan.

    aku juga punya result celaka sem lepas,
    sem kali ini masih tidak pasti. menuntut aku usaha lebih mungkin? ahh, 4 minggu lagi final. doakan aku! woohoo !

    ReplyDelete
  2. tq :) semua orang boleh berjaya :) yakin lah pada yang kuasa (^.^)

    ReplyDelete